Behåll kunderna i företaget

11 augusti 2019
william eriksson
Behåll kunderna i företaget

Alla affärsmän vet att det är lättare att sälja mer till sina befintliga kunder än att värva nya. Därför är det en god idé att vårda kundkretsen, så att de fortsätter att handla av just ditt företag. Hur gör man då? Många har stora reor och rabatter, men tyvärr binder det inte kunderna till just det företaget. Någon annan kanske säljer varorna ännu billigare på ett annat ställe, och då glömmer kunden dig och handlar där. Med en kundklubb i ditt företag blir dina kunder betydligt lojalare.

 

Skapa en känsla av tillhörighet

Om kunderna tillhör en klubb, känner de sig mera motiverade att stanna kvar och handla. Detta förutsätter givetvis att de känner att de har någon extra fördel av det. Där får du som företagare vara lite kreativ och påhittig. Du kan anordna tävlingar, sälja speciellt attraktiva varor bara till medlemmarna eller erbjuda specialrabatter när man handlar ofta hos dig. Som medlem i din kundklubb ska man känna sig extra utvald, att man tillhör en exklusiv krets av VIP-kunder. Kontakta ett företag som kan få igång detta direkt för dig. De har både kunskap och teknologi, som du kan dra fördel av.

 

 

Det krävs lite teknologi

Om du vill få framgång bör du dra fördel av den nya tekniken, så att du har full koll på aktiviteten i din kundklubb företag, skickar ut nyhetsbrev elektroniskt och också kan utnyttja andra finesser med hjälp av IT. Som väl är finns det professionella experter som sysslar med just denna typ av marknadsinsatser, och de kan enkelt sköta administrationen åt dig. Du tar vara på din befintliga kundkrets mycket omsorgsfullt, men när detta är gjort vill du givetvis också få nya kunder att köpa dina varor. Genom kampanjer i kundklubben och medlemsvärvningar kan du få effekten av ”ringar på vattnet”, och det ger ytterligare medlemmar i din klubb.

Fler nyheter